Negabaritinių krovinių pervežimas yra vienas sudėtingiausių logistinių procesų. Tam reikalingos unikalios žinios įgyjamos tik per praktiką. Speciali technika su sugebėjimas ja naudotis, palydos, leidimai, išankstiniai susitarimai, galiausiai sugebėjimas visai tai organizuoti ir sėkmingai atlikti.
Dažnai tokie kroviniai būna vienetinia arba sunkiai standartizuojami, todėl kiekvienai operacijai reikalingas skirtingas planas ir įgyvendinimas. Vis tik, dažnai pasikartojantys krovinių tipai yra:
Gabenant krovinį iš kitų šalių, per kelias sienas arba vandenyną keičiasi ir pačio krovinio statusas. Skirtingose šalyse galima sutikti skirtingus reikalavimus, lygiai kaip skirtingos pervežimo priemonės vadovaujasi skirtingomis krovinių klasifikacijomis.
Vienas iš dalykų į kurį reikia atsižvelgti yra kelių plotis. Transportuojant turi būti nesudarytas pavojus ar kelio užtvaros kitoms transporto priemonėms. Išimtinais atvejais gali reikėti uždaryti civilinio kelio atkarpas, tol, kol jomis yra pervežmas krovinys.
Sausumos kelių srityje, negabaritinis ar sunkiasvoris krovinys yra laikomas toks, kuris viršija standartinį arba taisyklėse numatytą svori ir/arba dydį, apibrėžtą kelio ir kituose transportavimo normatyvuose.
Europoje, tai galima pavadinti specialiuoju arba sunkiuoju, negabaritiniu transportavimu. Gali būti išskirtas atskiras maksimalus apribojimas tenkantis vienai ratų ašiai. Tačiau, krovinys, kuris viršija maksimalią ašies apkrovą, tačiau, bendrai, neviršija svorio limito, vis vien laikomas nestandartiniu ir jam turi būti atliekamas oficialus sunkiasvorių krovinių pervežimas.
Sunkiasvorių krovinių pervežimas klasifikuojamas ir įvairioms statybų mašinoms (kranai, keltuvai, frontaliniai krautuvai, ekskavatoriai ir pan.). Taip pat karkasiniai namai, konteineriai, statybiniai ir konstrukciniai elementai (tiltų kolonos, generatoriai, vėjo malūnai, kosminės raketos, industrinė įranga, laivų denio segmentai, lėktuvų korpuso dalys).
Logistikos įmonės turi atsižvelgti į tai, kad kiekvienoje šalyje, negabaritinių krovinių pervežimas, yra apibrėžiamas kiek skirtingai. Leidžiamos dimensijos ir svoriai skiriasi, priklauso nuo kelių dangos ir kitų niuansų. Todėl transporto priemonė, kuri viršija tuos normatyvus reikalauja specialaus leidimo, kuris dažniausiai kainuoja papildomai ir suteikia galimybę legaliai keliauti tos šalies keliais. Leidimas, dažniausiai, nustato specialųjį maršrutą kurio turi laikytis krovinys, taip pat datas ir laiką, kuomet krovinis gali keliauti.
Skirtingų šalių keliai yra pakloti taip, kad leidžia nustatytų dimensijų transporto priemonėms, legaliai ir saugiai važiuoti ir manevruoti. Keliai, kurie turi apribojimus gali būti pažymėti specifiniais kelio ženklais, kurie gali nurodyti apkrovą ašiai, aukščio, pločio ar ilgio limitus. Taip pat, greičiausiai, skirsis ir kiti reikalavimai kaip lydinčiųjų mašinų ir pervežimo mašinų ženklinimas.
Sunkvežimiai turi būti paženklinti specialiais ženklais ir turėti perspėjamąsias šviesas. Eskortas, arba automobilių palydą, taip pat specialiai ženklinama, priklausomai nuo šalies, kurios keliais vyksta negabaritinių krovinių pervežimas. Specialūs leidimai yra išduodami, suteikia teisę naudotis civiliniais keliais, nustatytam laiko kiekiui ir sudarytam maršrutui. Tokie leidimai gali būti vienkartiniai arba ilgesnio galiojimo, pavyzdžiui metiniai.
Standartiškai, negabaritinio krovinio kraštai turi būti pažymėti, kad juos matytų visi kiti eismo dalyviai. Dienos metu, dažniausiai, reikalaujamas žymėjimas bus raudonos vėliavėlės. Nakties metu - geltonos arba baltos šviesos. Transportuojanti priemonė – sunkvežimis, vilkikas ar pan. – turi turėti bent po vieną oranžinį šviesos signalą priekyje ir gale. Tolesnis ženklinimas su raudonomis ir baltomis įstrižomis juostomis, Europoje, turi būti ant transporto priemonės galo ir priekio.
Tai yra standartinė praktika, kuomet yra vykdomas negabaritinių krovinių pervežimas. Kartais, vedantysis automobilis gali sekti policijos automobilį. Palydintieji automobiliai, taip pat, turi turėti atitinkamą ir šalyje reikalingą ženklinimą, taip pat oranžinius švyturėlius. Lydinčiųjų automobilių tikslas yra perspėti kitus, nesusijusius eismo dalyvius ir atkreipti jų dėmesį, kad kelyje reikalingas padidintas atsargumas, nes vykdomas sunkiasvorių krovinių pervežimas. Taip pat, palydintieji automobiliai turi stebėti atsirandančias kliūtis ir sudėtingas situacijas, kurios gali turėti įtakos saugiam negabaritinio krovinio pervežimui.
Dažniausiai naudojamos dvi lydinčiosios mašinos, viena priekyje – perspėjant iš priešpriešos artėjaučius vairuotojus, kita gale – perspėjanti prisivejančius ir lenkti besiruošiančius vairuotojus.
Labai svarbus, palydinčių automobilių darbas yra įvertinti aplinkos kriterijus ir artėjančias kliūtis. Tarp visų komandos narių privalo būti radijo ryšys, skirtas komunikacijai ir nustatyti bendravimo protokolai, su atsakomybėmis. Vedantysis automobilis bus atsakingas už perspėjimą apie artėjančias kliūtis ir situacijas, kaip kelio elementai, stulpai, tiltai, viadukai, žemai kabantys laidai, medžiai ir t.t. Iš galo važiuojantis automobilis turi stebėti kaip vilkikui ir kroviniui sekasi įveikti nurodytas kliūtis ar nėra keliamas pavojus kroviniui ir aplinkos elementams.
Negabaritinių krovinių pervežimas keliais kelia potencialius pavojus keliui, kelio elementams ir kitiems eismo dalyviams. Visada yra rizika kad tokie kroviniai ar juos transportuojančios priemonės gali kliudyti tiltus, stulpus ir kitas kabančias struktūras. Didžiausias pavojus kyla ne dėl apgadintų elementų, o dėl to, kad kelio elementai gali sugriūti, pavyzdžiui užkliudytas kabantis tiltas ar kabantys laidai nutempti stulpus, kurie gali sugadinti patį krovinį ir sukelti pavojų tiek dirbančių, tiek kitų eismo dalyvių gyvybėms.
Negabaritinių krovinių transportavimas lėktuvais nėra vykdomas dėl aiškiai žinomų krovininių lėktuvų pajėgumo ir kitų saugumo funkcijų.
Negabaritinių krovinių gabenimas laivais ir traukiniais yra gana standartinė praktika.
Tai, kas sausumos keliuose, laikoma negabaritiniu ar sunkiasvoriu kroviniu, laivyboje gali atitikti standartinio krovinio parametrus. Paprasčiausiai sakant – jei krovinys netelpa 40 pėdų standartiniame konteineryje – tai bus laikoma negabaritiniu kroviniu. Kitu atveju, krovinių pervežimo įkainiai jūra gali būti mažesni nei sausuma.
Dalykai, dažniausiai transportuojami jūra yra:
Dar viena, išskirtinė krovinių gabenimo jūra galimybė yra Break Bulk ir Bulk Cargo. Lietuviškai – generaliniai kroviniai.
Tai terminai apibūdinantys du krovinių tipus, kurie yra gabenami ne konteineriuose o specialių krovininių laivų triumuose arba ant denio.
Break Bulk – tai kroviniai, kurių transportavimas gali vykti triume ir ant denio. Tokie kroviniai bus sudaryti iš atskirų vienetų. Generaliniai kroviniai bus gabenami supakuoti atskirais vienetais – dėžėmis, didmaišiais, paketais ir pan. Arba kaip vienetiniai, stambagabaričiai kroviniai.
Kita, atskira, niša yra įvairūs birūs kroviniai, gabenami sausakrūviais laivais. Dažniausiai taip bus gabenami dideli kiekiai sausų ir kietų prekių, kurios nereikalauja ypatingų gabenimo sąlygų, nebijo atmosferos ir oro poveikio. Metalo rūdos, akmens anglys, plieno gaminiai ir t.t.
Sunkiasvorė logistika yra didelė ir kompleksiška sritis, kurioje Lognet specialistai orientuojasi puikiai. Mūsų organizuojamas krovinių pervežimas vyksta sklandžiai ir operatyviai.